TOIMINTAKERTOMUS 2017

TOIMINTAKERTOMUS 2017

VALTAA JA VAALEJA

Yleistä

Vuosi alkoi vauhdikkaasti kuntavaaleilla. Pirkkalan demarit keräsi suurimman ehdokaslistan vaaleja varten ja odotukset olivat korkealla. Pormestariehdokas Janika Lanne löytyi puolueen ulkopuolelta ja edellisen pormestarin Helena Rissasen tuella hän onnistui keräämään demareista suurimman äänisaaliin. Kokonaisuutena vaalit menivät hyvin ja saimme yhden lisäpaikan valtuustoon (yhteensä 12 valtuutettua, joista 8 uutta tai paluun tehnyttä). Kannatus 27,1 %, muutos +2 % edellisistä vaaleista. Hävisimme neuvotteluiden tuloksena niukasti pormestaripaikan, mutta valtuuston puheenjohtajuus (Taru Tolvanen) sekä hyvinvointilautakunnan puheenjohtajan paikka (Veera Veltti) saatiin demareille.

Uuden valtuuston toimintakausi on alkanut totuttelulla. Loppuvuodesta päästiin paneutumaan kiperiin kuntapolitiikan kysymyksiin. Demareiden valtuustoryhmä on toiminut aktiivisesti heti kauden alusta alkaen.

Pirkkalan seurakunnan hallinnossa Ty Toivon jäsenet toimivat aktiivisesti.

Järjestötoiminta

Puolueosaston toiminta keskittyi kuukausittain järjestettävään puolueosaston avoimeen kokoukseen, jonka tehtävänä on pyörittää Pirkkalan sosialidemokraattista kunnallispolitiikkaa. Vuoden 2017 kevätkokous pidettiin vaalikiireiden takia vasta 11.6. Syyskokous järjestettiin 23.11. Johtokunta kokoontui tarvittaessa.

Lahdessa pidettyyn puoluekokoukseen 3.-5.2. osallistuivat Taru Tolvanen ja Mervi Hämeenniemi

Valkeakoskella pidettyyn piirikokoukseen 22.4. osallistuivat Kirsti Turkia, Jouko Karppanen ja Mervi Hämeenniemi.

Puolueosaston äänioikeutettujen jäsenten lukumäärä oli vuoden lopussa 131 jäsentä. Puheenjohtajana toimi Kirsti Turkia.

Seutudemareiden yhteiseen kokoukseen Lempäälässä 2.6. osallistui Kirsti Turkia, Nokialla 15.9. osallistuivat Kirsti Turkia ja Helena Pulkkinen, Pirkkalassa 17.11. osallistuivat Kirsti Turkia ja Helena Pulkkinen.

Piirihallituksen ja puoluevaltuuston jäsenenä toimi Juha-Pekka Mattila.

Johtokunta

• johtokunnan kokouksia pidettiin 9 kpl sekä 2 sähköpostikokousta
  • puheenjohtaja Kirsti Turkia, läsnä 9 kokouksessa
  • varapuheenjohtaja Jouko Karppanen, läsnä 7 kokouksessa
  • Taru Tolvanen, läsnä 4, Juha-Pekka Mattila, läsnä 9, Veera Veltti, läsnä 5, Ahto Aunela, läsnä 6 ja Rosa Vainikka, läsnä 2
  • varajäsenet Raimo Lehtinen, läsnä 4, Helena Pulkkinen, läsnä 5, Merja Litmanen, läsnä 3

Uusi johtokunta vuodelle 2018 valittiin syyskokouksessa.

• puheenjohtajana jatkaa Kirsti Turkia ja varapuheenjohtajana Jouko Karppanen
  • jäsenet Juha-Pekka Mattila, taloudenhoitaja, Ahto Aunela, Taru Tolvanen, Sami Palola ja Veera Veltti
  • varajäsenet Helena Pulkkinen, Raimo Lehtinen ja Eeva Uskali

Toivon talo

Toivon talon ylläpitoon ja markkinointiin käytettiin enemmän aikaa kuin ennen. Kunnossapitoa varten anottiin Kotiseutuliiton avustusta. Taloa käytettiin aktiivisemmin, mm. nuorisojärjestö Nuoret Kotkat järjesti siellä kesäleirin. Harrastajateatteri Pirha esitti joulukuussa neljä kertaa Pirkkalan pihlajat -näytelmän, johon Ty Toivo ry järjesti buffettarjoilun, jolla kerättiin rahaa talon korjausta varten. Taloa on vuokrattu vuoden aikana yksityisille 16 kertaa ja yhdistyksille kahdesti.

• 3. Vaalitapahtuma Suupan torilla, tarjottiin kahvia ja pullaa
  • 3. Vaalitapahtuma Naistenmatkan koululla, lintupönttötalkoot tarjolla lintupönttöaineiden lisäksi vohveleita Nuorten Kotkien paistamina sekä kahvia
  • 3 Vaalitapahtuma Suupan torilla, tarjottiin keittoa ja jaettiin ruusuja
  • 3. Vaalitapahtuma: Palaako hihat? Työn ja arjen tasapaino – luennoitsijana Riitta-Liisa Larjovuori, valtuustosalissa
  • 3. Vaalitapahtuma: PoliTikka-kisa nuorille, kunnantalon alasalissa
  • 3. Vaalitapahtuma: Vaalikaraoke Milla Makiassa
  • 4. Vaalitapahtuma: esitteiden jakoa Pirkkalan S-marketin edustalla
  • 4. SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne vierailee Suupan torilla
  • 4. Vaalitapahtuma Café Coffinossa, jaettiin vaaliesitteitä ja ruusuja, mukana myös Jukka Gustafsson, Ilmari Nurminen ja Sanna Marin
  • 4. Vaalitapahtuma: Makkaran paistoa Suupan torilla
  • 4. Kuntavaalit ja vaalivalvojaiset
  • Seppeleenlaskut: kaatuneiden muistopäivänä, laskijat pj. Kirsti Turkia ja Arto Järvinen. Itsenäisyyspäivänä, laskijat Kirsti Turkia ja Jouko Karppanen.
  • Puolueosasto osallistui myös Meidän Pirkkala -tapahtumaan 24.8.2017 omalla osastolla. Järjestimme kyselyn pirkkalalaisille ”Mikä on hyvää Pirkkalassa ja mitä pitäisi muuttaa?” Arvonnan palkintoina päivä Toivon talolla ja 2 K-kaupan lahjakorttia
  • 10. Työväenlaulukaraoke Toivon talolla
  • 11. Luento SDP:n periaateohjelmasta pääkirjatolla. Luennoitsijana Pertti Timonen.
  • 11. Puolueosasto osallistui Pirkkalan joulumyyjäiset tapahtumaan. Ulkopöydän ääressä oli myynnissä riisipuuroa ja rusinasoppaa ja sisäpöydällä arpajaiset.
  • 12., 3.12., 10.12., 13.12. Buffet Toivon talolla Pirhan teatteriesitysten päätteeksi