TOIMINTAKERTOMUS 2017

VALTAA JA VAALEJA

Yleistä

Vuosi alkoi vauhdikkaasti kuntavaaleilla. Pirkkalan demarit keräsi suurimman ehdokaslistan vaaleja varten ja odotukset olivat korkealla. Pormestariehdokas Janika Lanne löytyi puolueen ulkopuolelta ja edellisen pormestarin Helena Rissasen tuella hän onnistui keräämään demareista suurimman äänisaaliin. Kokonaisuutena vaalit menivät hyvin ja saimme yhden lisäpaikan valtuustoon (yhteensä 12 valtuutettua, joista 8 uutta tai paluun tehnyttä). Kannatus 27,1 %, muutos +2 % edellisistä vaaleista. Hävisimme neuvotteluiden tuloksena niukasti pormestaripaikan, mutta valtuuston puheenjohtajuus (Taru Tolvanen) sekä hyvinvointilautakunnan puheenjohtajan paikka (Veera Veltti) saatiin demareille.

Uuden valtuuston toimintakausi on alkanut totuttelulla. Loppuvuodesta päästiin paneutumaan kiperiin kuntapolitiikan kysymyksiin. Demareiden valtuustoryhmä on toiminut aktiivisesti heti kauden alusta alkaen.

Pirkkalan seurakunnan hallinnossa Ty Toivon jäsenet toimivat aktiivisesti.

Järjestötoiminta

Puolueosaston toiminta keskittyi kuukausittain järjestettävään puolueosaston avoimeen kokoukseen, jonka tehtävänä on pyörittää Pirkkalan sosialidemokraattista kunnallispolitiikkaa. Vuoden 2017 kevätkokous pidettiin vaalikiireiden takia vasta 11.6. Syyskokous järjestettiin 23.11. Johtokunta kokoontui tarvittaessa.

Lahdessa pidettyyn puoluekokoukseen 3.-5.2. osallistuivat Taru Tolvanen ja Mervi Hämeenniemi

Valkeakoskella pidettyyn piirikokoukseen 22.4. osallistuivat Kirsti Turkia, Jouko Karppanen ja Mervi Hämeenniemi.

Puolueosaston äänioikeutettujen jäsenten lukumäärä oli vuoden lopussa 131 jäsentä. Puheenjohtajana toimi Kirsti Turkia.

Seutudemareiden yhteiseen kokoukseen Lempäälässä 2.6. osallistui Kirsti Turkia, Nokialla 15.9. osallistuivat Kirsti Turkia ja Helena Pulkkinen, Pirkkalassa 17.11. osallistuivat Kirsti Turkia ja Helena Pulkkinen.

Piirihallituksen ja puoluevaltuuston jäsenenä toimi Juha-Pekka Mattila.

Johtokunta

Uusi johtokunta vuodelle 2018 valittiin syyskokouksessa.

Toivon talo

Toivon talon ylläpitoon ja markkinointiin käytettiin enemmän aikaa kuin ennen. Kunnossapitoa varten anottiin Kotiseutuliiton avustusta. Taloa käytettiin aktiivisemmin, mm. nuorisojärjestö Nuoret Kotkat järjesti siellä kesäleirin. Harrastajateatteri Pirha esitti joulukuussa neljä kertaa Pirkkalan pihlajat -näytelmän, johon Ty Toivo ry järjesti buffettarjoilun, jolla kerättiin rahaa talon korjausta varten. Taloa on vuokrattu vuoden aikana yksityisille 16 kertaa ja yhdistyksille kahdesti.